Niet zo slim, maar toch gebruiken juist veel studenten mobiele telefoons achter het stuur
- Universitaire studenten presteren het slechtst wat betreft verkeersveiligheid, veel van hen geven toe mobiele telefoons te gebruiken, met alcohol op te rijden en te hard te rijden
- Bijna de helft verzendt berichtjes en meer dan een derde gebruikt apps en voert telefoongesprekken, volgens onderzoek in opdracht van Ford. De meesten rijden te hard en meer dan één op de acht rijdt met alcohol op
- Ruim 400 jonge mensen hebben eind september in Nederland de Ford Driving Skills For Life-training gevolgd. Speciaal voor bestuurders tot 24 jaar, die het hoogste risico lopen om te overlijden in het verkeer
AMSTERDAM, 12 oktober 2016 — Veel universitaire studenten gebruiken hun mobiele telefoon tijdens het rijden, rijden veelal te hard, en een aanzienlijk aantal rijdt met alcohol op. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Ford.
Onderzoek heeft uitgewezen dat verkeersongelukken wereldwijd de voornaamste doodsoorzaak zijn bij jonge mensen, en in Europa hebben jonge mensen bijna twee keer zoveel kans om bij verkeersongevallen om te komen dan gemiddeld.
Van de onderzochte personen geeft 43 procent toe berichten te verzenden, 38 procent gebruikt apps en 36 procent voert gesprekken tijdens het rijden. Tevens rijdt 60 procent te hard en gaat 13 procent met alcohol op achter het stuur zitten. Vergeleken met degenen die op hun 18e van school zijn gegaan, geeft 45 procent toe te hard te rijden, rijdt 9 procent met drank op achter het stuur, en gebruikt 41 procent zijn mobiele telefoon tijdens het autorijden.
De bevindingen van het onderzoek onder 2.313 jonge mensen, die een universitaire studie volgen of op hun 18e van school zijn gegaan, werden gepubliceerd toen studenten in heel Europa zich klaarmaakten voor hun introductieweek, waarin nieuwe studenten het begin van hun studententijd traditioneel beginnen met een feestweek. Ford biedt jonge automobilisten gratis trainingen aan via het Ford Driving Skills for Life-programma (DSFL). Aan het eind van 2016 zullen meer dan 20.000 bestuurders uit 13 landen in heel Europa een DSFL training hebben gevolgd.
«Naar de universiteit gaan is een ongelooflijke prestatie en het is ook de periode waarin veel van ons de hechtste vriendschappen vormen. Maar we willen er ook voor zorgen dat dit vriendschappen voor het leven worden, en dat deze jonge mensen later met trots kunnen terugkijken op hun afstuderen,» aldus Jim Graham, Manager van Ford DSFL. «Het is cruciaal dat studenten, en alle andere jonge mensen, begrijpen wat de verschrikkelijke consequenties zijn van risico’s nemen tijdens het rijden, zowel voor zichzelf als voor anderen.»
De universiteit kan een veeleisende periode zijn op zowel sociaal als academisch gebied, en uit het onderzoek is gebleken dat veel studenten geneigd zijn om nog meer risico’s te nemen tijdens het rijden. Van de ondervraagde personen:
- zei 48 procent dat ze een auto die vol zit met vrienden zouden besturen
- zei 75 procent dat ze zouden rijden nadat ze weinig of geen slaap hadden gehad
- zei 28 procent dat ze bij iemand in de auto zouden gaan zitten die heeft gedronken
Over het algemeen gaf 30 procent van de universitaire studenten toe dat ze betrokken zijn geweest bij een ongeval, in vergelijking met 25 procent van degenen die op hun 18e van school zijn gegaan.
In Europa zijn studenten in Italië het meest geneigd hun telefoon te gebruiken tijdens het rijden (49 procent), studenten in Duitsland zijn het meest geneigd te hard te rijden (70 procent), en studenten in Frankrijk en Spanje zijn het meest geneigd achter het stuur te kruipen wanneer ze meer alcohol hebben gedronken dan de wettelijk toegestane limiet (18 procent).
Ford DSFL werd 13 jaar geleden geïntroduceerd in de Verenigde Staten en is dit jaar voor de tweede keer ook in Nederland georganiseerd. Wereldwijd hebben al meer dan 600.000 jonge mensen deelgenomen aan DSFL. De lessen gaan over het onderkennen van risico’s, rijvaardigheid, snelheid en afstand houden; evenals de gevaren van rijden onder invloed van drank en drugs, en het maken van selfies. Een eerder onderzoek in opdracht van Ford in 2014 toonde aan dat toen 1 op de 4 jonge bestuurders weleens een ’selfie’ had gemaakt achter het stuur.
# # #
Zelf rijden
Wilt u als redacteur zelf een keer rijden met één van de nieuwe Ford modellen, neem dan contact op met de afdeling PR van Ford Nederland via prfordnl@ford.com.
Uw lezers zijn uiteraard ook van harte welkom om een proefrit in te plannen bij één van de officiële Ford dealers. Het aanvragen van een proefrit kan via deze link: http://www.ford.nl/SBE/ProefritAanvragen/ProefritAanvragenPersonenautos
Ford Motor Company
Ford Motor Company is wereldwijd toonaangevend op het gebied van auto’s en mobiliteit. Het bedrijf is gevestigd in Dearborn, Mich., Verenigde Staten. Het bedrijf heeft 203.000 werknemers en 67 fabrieken wereldwijd. De kerntaken zijn het ontwerpen, fabriceren, op de markt brengen, financieren en onderhouden van een volledig assortiment personenauto’s, pick-ups, SUV’s en elektrisch aangedreven auto’s van het merk Ford. Ook het luxemerk Lincoln maakt deel uit van Ford. Daarnaast houdt Ford zich via Ford Smart Mobility ook intensief bezig met nieuwe mogelijkheden. Met dit plan streeft Ford ernaar om toonaangevend te zijn op het gebied van connectiviteit, mobiliteit, autonome auto’s, de klantervaring en data analytics. Meer informatie over Ford, zijn internationale producten of over de Ford Motor Credit Company, vindt u op www.corporate.ford.com.
Ford Europa fabriceert, verkoopt en onderhoudt auto’s van het merk Ford in 50 afzonderlijke markten en heeft ongeveer 53.000 werknemers in dienst. Joint ventures en zelfstandige activiteiten meegeteld, werken er ongeveer 68.000 mensen voor het bedrijf. Ford Europa bestaat uit Ford Motor Credit Company, Ford Customer Service Division en 24 productiefaciliteiten (16 eigen of geïntegreerde joint venture-faciliteiten en 8 zelfstandige joint venture-faciliteiten). De eerste auto’s van Ford werden in 1903 naar Europa verscheept, hetzelfde jaar waarin Ford Motor Company is opgericht. De productie in Europa begon in 1911.
Voor meer informatie over Ford:
Ford Nederland B.V.
Afdeling Public Relations
Sebastiaan van de Pol
Telefoon: 020-5044778
E-mail: svandepo@ford.com
Mediasite: www.fordmediacenter.nl