Onderzoek van Ford toont aan: 14 december meest katerrijke dag in de aanloop naar de feestdagen

  • 14 december meest katerrijke dag in de aanloop naar de feestdagen
  • Ford voert onderzoek uit om risico van alcohol te belichten op de dag na inname
  • Tijdens Driving Skills for Life maken deelnemers ‘kennis’ met het ‘Hangover Suit’
  • ‘Hangover Suit’ toont hoe afmattend een kater kan zijn, en hoe gevaarlijk rijden in die toestand kan zijn voor alle weggebruikers

Deskundigen voorspellen dat vandaag,14 december, een piek zal zijn in het aantal mensen dat had gewild dat ze de avond ervoor dat 'laatste' drankje hadden laten staan.

Onderzoekers hebben belangrijke sociale-mediakanalen gevolgd en ontdekten op welke dag de meeste mensen een bericht plaatsten met daarin het woord ‘hangover’ (kater). Hoewel Eerste Kerstdag, wellicht niet geheel verrassend, bovenaan eindigde, was 14 december de meest ‘katerrijke’ dag in de aanloop naar de feestdagen.

In de sociale media waren er meer dan twee keer zoveel vermeldingen van katers in Europa dan aan het begin van de maand. Katers waren onderwerp van gesprek in vijf procent van alle conversaties.

Ford liet het onderzoek uitvoeren om het risico te belichten van het effect van alcohol op de dag na de inname, wanneer veel bestuurders nog een te hoog alcoholpromillage in hun bloed hebben. In het Verenigd Koninkrijk vond bijvoorbeeld 1 op de 10 aanhoudingen voor rijden onder invloed plaats tussen 6.00 en 8.00 uur. * Zelfs wanneer bestuurders niet meer boven de wettelijke alcohollimiet zitten, vormen zij nog een gevaar dat net zo groot kan zijn als degenen die een te hoog promillage hebben. Bestuurders hebben vaak te kort geslapen en hun reactievermogen is aangetast. **

“Je kunt nooit precies weten hoelang het duurt om de volgende ochtend helemaal nuchter te zijn, maar het duurt langer dan de meeste mensen denken”, zegt Charli Brunning, woordvoerder voor Brake, de liefdadigheidsinstelling voor nationale verkeersveiligheid in het Verenigde Koninkrijk. “Als je tijdens de feestdagen veel of tot in de kleine uurtjes hebt gedronken, kun je de hele volgende dag nog boven de limiet zitten. Je moet dus van tevoren rekening houden met de gevolgen daarvan voor de terugreis. Zelfs kleine hoeveelheden alcohol of drugs kunnen de kans op een ongeluk vergroten. Jij kunt je rijbewijs kwijtraken, maar een ander mogelijk zijn leven.”

Het probleem wordt op een bijzondere manier onder de aandacht gebracht bij deelnemers aan het programma Driving Skills for Life van Ford. Deelnemers krijgen een uniek ‘‘Hangover Suit’’ aan dat is ontwikkeld door het vermaarde Duitse Meyer‑Hentschel Institut. Het pak bestaat uit een speciaal vest, pols- en enkelgewichten, een muts, een brilletje en een koptelefoon, om symptomen van vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijn en een verminderd concentratievermogen te simuleren.

“Na jaren van educatie voor bestuurders is ’s nachts rijden na het drinken van alcohol inmiddels een groot sociaal taboe. Maar dat geldt veel minder voor degenen die de volgende ochtend achter het stuur kruipen. Het ‘‘Hangover Suit’’ toont hoe afmattend een kater kan zijn, en hoe gevaarlijk rijden in die toestand kan zijn voor alle weggegebruikers”, zegt Jim Graham, manager Driving Skills for Life bij Ford.

Een van de mensen die het pak al letterlijk aan den lijve hebben mogen ondervinden, is dr. Richard Stephens, hoofddocent psychologie aan de Keele University in het Verenigd Koninkrijk en alcoholonderzoeker met kater als specialiteit. “Mensen realiseren zich vaak niet hoeveel invloed een kater heeft op alles wat je doet”, vertelt professor Stephens. “Het ‘Hangover Suit’ maakt die invloed zeer inzichtelijk.”

Uit onderzoek blijkt dat de zondag de meest katerrijke dag is, 11.00 uur het katerrijkste tijdstip, en 29 oktober een van de dagen waarop de kans het grootst is om een kater te hebben. ***

# # #

* http://www.dailymail.co.uk/news/article-2514724/Jump-drink-drivers-caught-limit-morning-after.html

** http://www.psychologicalscience.org/news/motr/driving-with-a-hangover-just-as-dangerous-as-driving-drunk.html#.WEf_QLKLTb0

*** https://www.brandwatch.com/blog/react-hangover-data/