Afleiding en alcohol maken zomer gevaarlijkste periode voor jonge bestuurders

28 juli 2016
  • Wereldwijd zijn auto-ongelukken belangrijkste doodsoorzaak onder jonge mensen. In Europa hebben jonge mensen twee keer zoveel kans om bij verkeersongevallen om te komen dan gemiddeld

• Onderzoek in opdracht van Ford onder meer dan 6.500 jonge Europeanen toont aan dat 43 procent sms’t tijdens rijden, 36 procent telefoneert, 13 procent met alcohol op rijdt en 11 procent naar video’s kijkt

• Uit het onderzoek blijkt ook dat in de zomer, wanneer aantal verkeersdoden hoogst is, 68 procent autorijden minder serieus neemt

• Ford publiceert fictieve video over ’Blown Ups’, opblaasbare volwassenen die zijn ontworpen om roekeloos rijgedrag te voorkomen. Onderzoek toont aan dat 41 procent meer risico’s neemt met vrienden in de auto, en dat 57 procent veiliger rijdt als er oudere familieleden meerijden

• Ford Driving Skills for Life biedt jonge bestuurders gratis training aan. Op 23, 24 en 25 september kan je deelnemen aan het Nederlandse DSFL evenement. Aanmelden kan via www.drivingskillsforlife.nl

AMSTERDAM, 28 juli 2016 — Onderzoek toont aan dat auto-ongelukken wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak zijn onder jonge mensen en dat het gevaar het grootst is in de zomerperiode.*

In Europa vormen 18- tot 24-jarigen 8 procent van de totale bevolking, maar als het aankomt op het totale aantal mensen dat omkomt bij verkeersongevallen, staan ze garant voor 15 procent. In het zomerseizoen wordt het probleem erger, aangezien dan 21 procent van alle verkeersdoden bestaat uit 18- tot 24-jarigen. **

Het gedrag achter het stuur is naar voren gekomen als een belangrijke factor achter de statistieken, die ook laten zien dat er in de Europese Unie van 2004 t/m 2013 maar liefst 62.000 jonge mensen zijn omgekomen bij verkeersongevallen. **Volgens onderzoek door de European Road Safety Observatory, zijn het slecht inschatten van gevaar, rijden onder invloed of stress en afleiding de meest voorkomende factoren bij ongelukken met jonge automobilisten.

Ford heeft opdracht gegeven tot een onderzoek onder 6.500 jonge Europeanen om meer inzicht te krijgen in de risico’s die worden genomen door jonge bestuurders. *** Hieruit blijkt dat 57 procent de snelheidslimiet overschrijdt, dat 43 procent sms’t tijdens het rijden, dat 36 procent telefoongesprekken voert en instant messages verstuurt, dat 16 procent geen veiligheidsgordel draagt, dat 13 procent met drank op achter het stuur zit, en dat meer dan 11 procent naar video’s of tv-series kijkt op hun mobiele telefoon of andere apparaten.

Om de bewustwording te verhogen biedt Ford jonge automobilisten een gratis training aan via Ford Driving Skills for Life (DSFL). Eind van 2016 zullen meer dan 20.000 bestuurders in 13 Europese landen een training hebben gevolgd via het programma.

«De zomer is een geweldige periode om te genieten van de vrijheid van autorijden, wat tegenwoordig nog evenveel onderdeel is van jong zijn als bij eerdere generaties. Maar er verongelukken te veel jonge volwassenen door een gebrek aan ervaring in combinatie met het maken van verkeerde keuzes», aldus Jim Graham, manager van Ford DSFL.

Meer dan 57 procent van de jonge bestuurders geeft ook toe dat ze veiliger rijden wanneer hun ouders of grootouders bij hen in de auto zitten, en 41 procent zegt dat ze meer risico’s zouden nemen wanneer er vrienden meerijden. Daarom heeft Ford een nieuwe fictieve video gemaakt om de verdiensten van ’Blown Ups’ te laten zien. Dit fictieve product is een opblaasbare volwassene die groter wordt wanneer jonge bestuurders roekeloos rijgedrag vertonen. Bovendien dient de video om aandacht te vragen voor het groeiende DSFL-programma.

Roadtrips, festivals en het strand zijn een deel van de activiteiten die rijden in de zomer zo aantrekkelijk maken. Het onderzoek toont aan dat 68 procent van de jonge mensen die autorijden in de zomermaanden het minder nauw neemt, en dat in totaal 54 procent zich laat afleiden door aantrekkelijke voetgangers.

Van de ondervraagde personen geeft 45 procent toe bereid te zijn om een auto te besturen waarin te veel vrienden meerijden, 25 procent zou een lift accepteren van iemand die gedronken heeft, en 24 procent zou gaan rijden nadat ze drugs hadden gebruikt. Deze percentages zijn nog hoger onder personen die regelmatig festivals bezoeken. Over het algemeen vindt 41 procent dat er soms goede redenen zijn om risico’s te nemen tijdens het rijden, 26 procent heeft wel eens een ongeluk gehad en 20 procent is aangehouden door de politie. In totaal vindt 93 procent zichzelf een goede chauffeur, maar 54 procent geeft toe dat ze niet altijd zo veilig rijden als ze zouden moeten.

De meeste jonge bestuurders die omkomen bij ongevallen zijn jonge mannen, en het Ford-onderzoek bevestigt dat zij eerder geneigd zijn risicovol gedrag te vertonen. Jonge mannen zijn drie keer sneller dan jonge vrouwen geneigd om te worden afgeleid door aantrekkelijke voetgangers; 25 procent is wel eens aangehouden door de politie, vergeleken met 16 procent van de vrouwen; en ze zijn eerder geneigd te hard te rijden, mobiele telefoons te gebruiken tijdens het rijden en met alcohol op achter het stuur te kruipen.

Ford DSFL werd 13 jaar geleden voor het eerst geïntroduceerd in de Verenigde Staten, en nu worden er hands-on-trainingen gegeven in Nederland, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Roemenië, Rusland, Spanje, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. De lessen gaan over het onderkennen van risico’s, rijvaardigheid, snelheid en afstand houden; evenals de gevaren van rijden onder invloed van drank en drugs, en het maken van selfies. Een eerder onderzoek in opdracht van Ford in 2014 toonde aan dat toen 1 op de 4 jonge bestuurders weleens een ’selfie’ had gemaakt achter het stuur.

«Het is cruciaal dat we jonge mensen op de juiste manier bereiken met deze zeer belangrijke boodschappen en om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk bestuurders de mogelijkheid krijgen om te profiteren van de DSFL-training», aldus Graham.

Op 23, 24 en 25 september organiseert Ford Driving Skills for Life in Nederland. Een training duurt een dagdeel (ochtend of middag) en er is in totaal plek voor 450 deelnemers. Deelnemen aan deze leuke en nuttige training is gratis en aanmelden kan via www.drivingskillsforlife.nl.

# # #

*Statusrapport van de Wereldgezondheidsorganisatie over de wereldwijde veiligheid op de weg in 2015

** Europees Observatorium voor de Verkeersveiligheid http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/statistics/dacota/bfs2015_young_people.pdf

*** Onderzoeksresultaten zijn op basis van een onderzoek onder 6500 jonge Europeanen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje dat is uitgevoerd in juni 2016. Het onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed GMI, een wereldwijd geïntegreerde onderzoeksorganisatie. Lightspeed GMI is een bekroond bedrijf dat wereldwijd actief is en digitale gegevens verzamelt. Het bedrijf is opgericht in 1996, en dankzij de innovatieve technologie en de bewezen steekproefmethoden kan er gedurende de gehele online onderzoeksprocedure operationele uitmuntendheid worden geleverd. Met meer dan 5,5 miljoen online onderzoeksrespondenten in meer dan 40 landen leveren de eigen panels van Lightspeed GMI een ongeëvenaarde kwaliteit, capaciteit en targeting. Lightspeed GMI is gevestigd in Warren, New Jersey, en is een onderdeel van Kantar, de managementafdeling voor gegevensinvestering van WPP, de wereldleider op het gebied van marketingcommunicatieservices. Ga voor meer informatie naar www.lightspeedgmi.com

# # #

Zelf rijden

Wilt u als redacteur zelf een keer rijden met één van de nieuwe Ford modellen, neem dan contact op met de afdeling PR van Ford Nederland via prfordnl@ford.com.

Uw lezers zijn uiteraard ook van harte welkom om een proefrit in te plannen bij één van de officiële Ford dealers. Het aanvragen van een proefrit kan via deze link: http://www.ford.nl/SBE/ProefritAanvragen/ProefritAanvragenPersonenautos

Ford Motor Company

Ford Motor Company is wereldwijd toonaangevend op het gebied van auto’s en mobiliteit. Het bedrijf is gevestigd in Dearborn, Mich., Verenigde Staten. Het bedrijf heeft 199.000 werknemers en 67 fabrieken wereldwijd. De kerntaken zijn het ontwerpen, fabriceren, op de markt brengen, financieren en onderhouden van een volledig assortiment personenauto’s, pick-ups, SUV’s en elektrisch aangedreven auto’s van het merk Ford. Ook het luxemerk Lincoln maakt deel uit van Ford. Daarnaast houdt Ford zich via Ford Smart Mobility ook intensief bezig met nieuwe mogelijkheden. Met dit plan streeft Ford ernaar om toonaangevend te zijn op het gebied van connectiviteit, mobiliteit, autonome auto’s, de klantervaring en data analytics. Meer informatie over Ford, zijn internationale producten of over de Ford Motor Credit Company, vindt u op www.corporate.ford.com.

Ford Europa fabriceert, verkoopt en onderhoudt auto’s van het merk Ford in 50 afzonderlijke markten en heeft ongeveer 53.000 werknemers in dienst. Joint ventures en zelfstandige activiteiten meegeteld, werken er ongeveer 68.000 mensen voor het bedrijf. Ford Europa bestaat uit Ford Motor Credit Company, Ford Customer Service Division en 24 productiefaciliteiten (16 eigen of geïntegreerde joint venture-faciliteiten en 8 zelfstandige joint venture-faciliteiten). De eerste auto’s van Ford werden in 1903 naar Europa verscheept, hetzelfde jaar waarin Ford Motor Company is opgericht. De productie in Europa begon in 1911.

Voor meer informatie over Ford:

Ford Nederland B.V.

Afdeling Public Relations