United Nations en Ford in de bres om aantal verkeersdoden terug te dringen

8 mei 2017
  • United Nations organiseert de vierde Global Road Safety Week (8-14 mei)
  • Verhoudings­gewijs veel verkeersdoden onder jongeren van 15-29 jaar
  • Kwetsbare jonge automobilisten gratis bijgeschoold tijdens praktijktraining Ford Driving Skills for Life in Lelystad
  • Ford heeft sinds 2003 wereldwijd meer dan één miljoen jonge automobilisten getraind

Amstelveen, 8 mei 2017 — Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat jonge automobilisten relatief vaak het slachtoffer zijn van verkeersongevallen. Het nieuws toont aan dat inspanningen om de verkeersveiligheid te vergroten nodig blijven. Zo organiseren de United Nations in de week van 8-14 mei de vierde Global Road Safety Week waarbij de focus dit jaar ligt op snelheid en de risico’s die snelheid met zich mee kunnen brengen. Ook Ford doet met het Ford Driving Skills for Life-programma (Ford DSFL) ook dit jaar weer zijn uiterste best om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.

Volgens het CBS is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Nederland vorig jaar gestegen. Na de jarenlange daling, waarbij zowel in 2013 als in 2014 het aantal doden uitkwam op 570, en de toename tot 621 doden in 2015, is er nu opnieuw een toename in 2016. Afgemeten naar de bevolkingsomvang, vallen er verhoudings­gewijs veel doden in het verkeer onder jongeren en jongvolwassenen (15-29 jaar). Auto-ongelukken zijn zelfs de belangrijkste doodsoorzaak onder jeugdige bestuurders tussen de 18 en 24 jaar. Bij de United Nations Global Road Safety Week ligt de focus dit jaar op snelheid en de risico’s die snelheid met zich mee kan brengen. Een groot deel van alle fatale ongevallen is terug te voeren op te hard rijden. In aanvulling daarop organiseert Ford eind september voor de derde keer in Nederland de gratis praktijktraining Driving Skills for Life om jonge automobilisten de kennis en vaardigheden bij te brengen die hen het leven kunnen redden. Bij deze editie van het event ligt de focus op snelheid.

Training

Ford heeft al vele miljoenen in een veiliger verkeer geïnvesteerd; het was in 2003 de eerste autofabrikant die middels Driving Skills for Life een gratis uitgebreide rijopleiding aanbood aan beginnende bestuurders. Tijdens de training geven geschoolde instructeurs les in het onderkennen van risico’s, rijvaardigheid, het omgaan met snelheid en afstand houden. Het programma draait in 35 verschillende landen en behandelt ook de moderne gevaren als het appen of selfies maken achter het stuur en de gevolgen van het rijden onder invloed van drank en drugs. Gedurende de praktijklessen nemen jonge bestuurders zelf plaats achter het stuur om samen met een professionele instructeur hun vaardigheden te verbeteren. De training is niet alleen leuk, gratis en informatief, maar ook altijd relevant omdat Ford de inhoud van de training voortdurend evalueert. Sinds de introductie in de Verenigde Staten heeft Ford DSFL wereldwijd al meer dan één miljoen jonge automobilisten getraind. Tijdens de praktijktraining in Lelystad zullen de instructeurs van ProDrive Training tijdens Driving Skills for Life dit jaar extra aandacht schenken aan de gevaren die te hard rijden met zich meebrengen.

De derde Nederlandse editie van Driving Skills for Life vindt dit jaar plaats in het weekend van 29/30 september en 1 oktober in Lelystad. Ford heeft gedurende het evenement plaats voor 450 jonge automobilisten van 17 t/m 24 jaar oud. Meer informatie is te vinden op: https://www.drivingskillsforlife.nl.

Zelf rijden

Wilt u als redacteur zelf een keer rijden met één van de nieuwe Ford modellen, neem dan contact op met de afdeling PR van Ford Nederland via prfordnl@ford.com.

Uw lezers zijn uiteraard ook van harte welkom om een proefrit in te plannen bij één van de officiële Ford dealers. Het aanvragen van een proefrit kan via deze link: http://www.ford.nl/SBE/ProefritAanvragen/ProefritAanvragenPersonenautos

Ford Motor Company

Ford Motor Company is wereldwijd toonaangevend op het gebied van auto’s en mobiliteit. Het bedrijf is gevestigd in Dearborn, Mich., Verenigde Staten. Het bedrijf heeft 202.000 werknemers en 62 fabrieken wereldwijd. De kerntaken zijn het ontwerpen, fabriceren, op de markt brengen, financieren en onderhouden van een volledig assortiment personenauto’s, pick-ups, SUV’s en elektrisch aangedreven auto’s van het merk Ford. Ook het luxemerk Lincoln maakt deel uit van Ford. Daarnaast houdt Ford zich via Ford Smart Mobility ook intensief bezig met nieuwe mogelijkheden. Met dit plan streeft Ford ernaar om toonaangevend te zijn op het gebied van connectiviteit, mobiliteit, autonome auto’s, de klantervaring en data analytics. Meer informatie over Ford, zijn internationale producten of over de Ford Motor Credit Company, vindt u op www.corporate.ford.com.

Ford Europa fabriceert, verkoopt en onderhoudt auto’s van het merk Ford in 50 afzonderlijke markten en heeft ongeveer 52.000 werknemers in dienst. Joint ventures en zelfstandige activiteiten meegeteld, werken er ongeveer 66.000 mensen voor het bedrijf. Ford Europa bestaat uit Ford Motor Credit Company, Ford Customer Service Division en 24 productiefaciliteiten (16 eigen of geïntegreerde joint venture-faciliteiten en 8 zelfstandige joint venture-faciliteiten). De eerste auto’s van Ford werden in 1903 naar Europa verscheept, hetzelfde jaar waarin Ford Motor Company is opgericht. De productie in Europa begon in 1911.

Voor meer informatie over Ford:

Ford Nederland B.V.

Afdeling Public Relations